شهید مزا ری، جا یگا ه ز ن ا فغا نستا ن و شکستن مرزها ی تبعیض
خا نم شهر ستا نی خا نم شهر ستا نی

یاددا شت : هرچند ا ین صحبت تو سط خا نم شهر ستا نی بمنا سبت یا ز دهمین سا لگر د شها د ت ا ستا د عبد ا لعلی مزا ر ی دو ما ه قبل صورت گرفته ا ست و لی برجسته بود ن ا همیت موضوع( جا یگاه زن د ر جا معه سنتی ا فغانستا ن) ا ز یک طر ف و تقا ضا ی مزید علا قه مندا ن ا ین صحبت ا زجا نب د یگرباعث گرد ید تا متن سخنرا نی، با رد یگر نشرو به مطا لعه طرفدا را ن آ زا د ی ز ن ا ز قید ا سا ر ت قبیلو ی د ر ا فغا نستا ن قرا ر گیر د.

بنا م خدا

 

با سلا م وا حترا م خد مت مهما نان وحضا رمحترم، خا نمها وآ قا یان!

 با د رود به روح پا ک همه شهید ا ن و طن و د رین خصو ص د رو د بی پا یا ن بروح ا ستا د شهید عبدا لعلی مزا ری و یا را ن با و فا یش میفر ستم .

 مطلبی که میخوا هم د رین سیمینا رعنوا ن نما یم عبا ر ت ا ست ا ز

(( شهید مزا ری ، جا یگا ه ز ن ا فغا نستا ن و شکستن مرزها ی تبعیض)) د ر جا معه ا ست.

  اگرچه درجا معه ا فغا نستا ن د یروزوا مروز همگی د رزند گی خو د به نحوی گرفتا ربود ه و مورد ستم و تبعیض نا برا بر ی ها ی غیر ا نسا نی قرا ردا شته ا ند ا ما ا ز میا ن همه  به ا نگیزه ها ی گو نا گو ن و دلا یل مختلف تحت، نا برا بر ی و بی ا نصا فی بو ده ا ند.

 د ر جا معه که ظلم و بیدا د ش رو ش معمولی و دا یمی حکومت گرا ن آ ن با شد، رعیت وتوده های زحمت کش تحت رهبری وهدا یت آ نا ن جز خشو نت و تعد ی به حقو ق ، شخصیت وآ زا د ی ها ی همو طنا ن خود چه میتوا نند بیا موزند؟

 د ر رژ یم ها ی کشتن و بستن زنا ن و کودکا ن به عنوا ن ا فتخا رو بزرگی مطرح با شد، ترد ید ی نیست ، بد رفتاری ، تو هین وتحقیرا نسا نهابخصو ص زنا ن چون ا سیرا ن جنگی وجنس نا قص ا لعقل وشعور به حسا ب می آ یند ، بد یهست که ا ین پد یده شوم ، حیثیت فر هنگ و سنت ها ی ا جتما عی را پیدا میکند.

    د ر همچو ن یک ا جتما ع که ا نسا نیت، کرا مت وآ زا دی ها ی ا و مدا فع و حا می د لسوزونیرومند ندا شته با شد، لا بد و نا گزیرمحرو م کر دن زنا ن ا ز حقو ق ا نسا نی شا ن تو سط مردا ن بخصو ص شو هرا ن یک عمل شا یسته وا فتخا رآ میزد رمی آ ید.

د ر جا معه ا فغا نی تقریبآ همگی عصبی و عقده آ لو د هستند و ریشه روا نی این معضله نیز به ستم و ظلم د ستگاه ها ی حکو متی بر میگردد.

  د ر جا معه عقب ما نده سنتی و ا ستبدا د ی چو ن کشو ر ما ، مردان جا معه که صا حب کلیه ا ختیا را ت منا سبا ت ا جتما عی خا نوا ده ها یشا ن هستند، ا زجا نب د ستگاه ها ی د ولتی شکنجه وفشارهای روحی را متحمل گرد یده ا ند و متعا قبآ آ نها به نوبه خود کلیه عقده ها یشا نرا

برزنا ن ود ختران شا ن پا ره نموده ، به ضرب وشتم آ نها می پردا زند

ا ز جا نب د یگرسنت ها ی قبا یلی ورسم ورواج ها ی قو می جا معه که چو ن دود ی زهرا گین ا ز آ تش ستم وا قتدارسیا سی و تنو ر خشم و جها لت حا کما ن بر میخیز د وبا ز هم زنان و د خترا ن مظلو م و ستم

د یده را  خفه میکند.

 ا گر ا فرا د جا هل که با د سیسه و فتنه ا نگیزی ها ی حا کما ن کسی را میکشت، نظر به سنت ها ی منفو ر قبیلو ی و سیله پر دا خت کفا ره ا ین قتل ز ن مظلو م قرا ر میگرفت. د ختر نو جوا نی حتی کو د کا ن را بد و ن ا ینکه ا ز خو د با خبر با شند و بدو ن ا ینکه ا ز مسا یل ز نا شوهری چیزی بدا نند و بدو ن ا ینکه ا ز مر د (( شو هر تحمیلی )) باکو چکترین شنا ختی دا شته با شند، بد ست وا رث مقتول و خو ن بها به عنوا ن ز ن و همسر سپر ده میشد ند وخو ن بها د رطول زندگی د ر میا ن آ تش و خو ن خشو نت و بی رحمی د ست و پا میزد تا ا ینکه مظلو ما نه تو سط مر گ ا ز د ست ر نج ها و عذا ب ها رها يي می یا فتند.

   وا زجا نب د یگرمنا د یا ن د ین و مذ هب و بر تری خوا ها ن مذ هبی به عنو ا ن نما یند گا ن د ین وخد ا و بستگا ن رسول خدا د ر جا معه بسته کشو ر ما به عو ض ا ینکه به حما یت زنا ن مظلوم بپرداز ند، بد فا ع ا زحکو مت رسم ورواجها ی قبا یلی و سنتها ی مزخرف ضد د ینی بر میخیزند و بنا م د ین به تحمیق و تذ ویرمرد م بخصو ص زنا ن مشغو ل بو د ند مسلم ا ست که این و ضع هنو ز بهبو د نیا فته    

 ا ست.

 د رد آ ورا ین ا ست که آ نها ا ز طر ف دین و پیا مبری سخن میرا ند ند که برا بری ز نا ن ومردا ن را ا زا صو ل خو د اعلا م کرده ا ست.    پیا مبری که برا ی حما یت ا زجا یگا ه زن ود فع تبعیضا ت ا ززنا ن د ست د خترخو د را می بوسید و ا ورا ما د ر خطا ب میکر د و به ا و همیشه ا حترا م میگذا شت، تا شا ید روحیه سرکش ویاغی جا هلا ن قریش رانسبت به زنا ن تعدیل نما ید.

 ا ما د رکشو رما جها لت و ریا کا ری ا زهر زما ن د یگرریشه دا رتر و قوی تربوده ا ست و به همین خا طرما میبینیم که تا ریخ کشورما ا ز بی ا نصا فی ها د ربا ره زنا ن ا ست گذ شته تلخ منا سبا ت ا جتما عی کشورما نشا ن مید هد که د رجا معه ما زن را نه یک ا نسا ن چو ن یک عروسک بی ا ر زش می پندا شتند که گو یا صر ف برا ی خو ش گذ را نی و هو سرا نی و یا کا رو زحمت برا ی مردا ن زا ده میشوند.

 ما حتی د ر تا ریخ ا خیرزما نه جها د و بعد ا زآ ن که صد ا لبته بر گ ها ی زرین هم بد ست زن و مر د ما ثبت گر د ید ا ما صفحه ها ی سیا ه را نیز مشا هده میکنیم که با عث شر مند گی  تا ریخ وجا معه ملت دین پر و ر ما ا ست.

  آ یا ا ز دو ا ج ها ی فریبکا را نه تعدا دی ا ز متنفذ ین با د خترا ن خو ر د سا ل و نو جوا ن که با ا ستفا ده ا ز مو قعیت ها ی مذ هبی و ا جتما عی شا ن و سر ما یه ها ی با د آ ورشده که بنا م جها د و مبا رزه بد ست آ ورده بود ند جزتحقیرهتک حرمت عا لی زن تعبیروتوجیهی        د یگری دا ر د ؟

آ نها بنا م دین و مذ هب به فریب د خترا ن نو جوا ن پردا خته به ا صطلا ح ا ز دوا ج شر عی میکر د ند.

د ر حا لیکه سن و سا ل شا ن چند برا بر د خترا ن مظلو م و معصو م بود ه ا ست. آ نها ییکه ا ز نا م د ین و مذ هب سوء ا ستفا ده میکر د ند حتی تو صیه د ینی را نیز د ر ا نزوا قرا ر میدا د ند. این دین ا سلا م

ا ست که برا بری د ر شوُ نا ت ، زند گی، آ زا د ی و ا نتخا ب آ گا ها نه را د را مورز ند گی ا عم ا زا ز دوا ج  تـآ کید میکند. به هرحا ل زنا ن و د خترا ن بلا د یده کشورما پنا ه گا ه دینی را نیز ا ز د ست داده بود ند، زیرا د ر سنگر د ین کسا نی جا ی گر فته بو د ند  که بیشترا ز دین و مسا یل د ینی به نفع شخصی و ا ر ضا ی هو س خو د سوُ ا ستفا ده مینمو د ند وبرا ی بد ست آ و رد ن دخترا ن معصو م که تو سط د ستیا را ن شا ن ، شنا سا یی میشد ند، به هرا قدا م ولو فریب، دروغ، خرید وقتل د ست میا زید ند.

 با روی کا ر آ مد ن د ولت مجا هد ین برخلا ف آ نچه که توقع میرفت

و تصو ر میشد، زنا ن با ز هم به گو نه ا ی به خا نه نشینی محکو م و حقو ق ا سا سی و ا جتما عی شا ن به با یکو ت گذا شته شد و بعضآ با شد ت و عصبا نیت ا زسهمگیر ی ز نا ن درا مو ر سیا سی و ا جتما عی مما نعت صو رت گر فته و با حضو ر زنا ن درین عر صه به طو ر جد ی و آ شکا ر مخا لفت میورزید ند. ولی در هما ن روزگا ر شهید

ا ستا د عبدا لعلی مزا ری  بطو ر جد ی به د فا ع و حما یت زنا ن مظلو م کشو ر ما پر دا ختند و تعدا د زیا دی ا ز زنا ن و د خترا ن تحصیل کرده را د رسطوح مختلف ا دا ری ، سیا سی و تبلیغی حزب و ا دار ه خو د ش به کا ر و فعا لیت وا دا شته و تعدا دی را به کا در رهبری که د ررأ س آ ن قرا ر دا شت تو ظیف نمو د ند.

  شهید مزا ری د رصحبتها و سخن را نیها یشا ن همیشه ا ز مقا م و منزلت زن یا د آ ورگرد یده وا زحقو ق وآ زا دی ها ی و ا ز حقو ق سیا سی و ا جتما عی با لا خره حقو ق ا نسا نی ز ن با شجا عت د فاع و حما یت مینمودند.حمایت ا ستا د مزا ری ا زحقوق زنا ن درشرا یطی مطرح میشد که ذهنیت سنتی جا معه و تعدا دی ا زجلا با ن د ین ا ین طرزد ید وبرخورد ا ستا د مزا ری را د ر قبا ل جا یگا ه زن د رجا معه عمل ضد د ینی می پندا شتند.

 ا ما ا همیت مسأ له درین ا ست که مزا ری خو د یک عا لم د ینی و مصلح بزرگ ا جتماعی بود که سخنا ن و موا ضع ا وا ز لحا ظ منطق و ا صو ل ا سا سی د ین و تا ریخ ا سلا می با شفا فیت تا م حما یت میگرد ید. ا وبا قا طعیت و منطق قرآ نی ا زمقا م وا لا ی زن ووظا یف ا جتما عی زنا ن حما یت و دفا ع مینمو د.

 ا ستا د مزا ری د ربرا برد لیل آ نها یکه ا نتخا ب شدن و ا نتخا ب کرد ن زنا ن بو د ند چنین می فر مو د ، ا ینجا که نصف جا معه را زنا ن تشکیل میدهد، ا ین همه ما د را ن د رپیروزی ا نقلا ب نقش فوق ا لعا ده دا شته ا ند، ا گرهرجوا ن فدا کا ری کرده و ا زین سر زمین د فا ع کرده با خو نش ا ین سر زمین را آ زا د کرده ا ین را هما ن ما د ر تربیت کرده ا ین ا زا نصا ف به د ورا ست که ما بیا ییم قشرعظیم زحمت کش جامعه را بگو ییم ، شما حق ندا رید برا ی سر نو شت تا ن برا ی آ یند ه تا ن فکر کنید و تصمیم بگیر ید. ا ین د را سلا م نیست ، هر کسیکه ا ین مسله را میگو ید که زن حق ندا ر د د رجا معه د خا لت کند برا ی آ یند ه جا معه حق تصمیم گیری ندا ر د ا ین خلا ف ا سلا م     ا ست.

  بنآ بجا و عین مر و ت وا نصا ف خوا هد بو د که زنا ن آ زا ده و طن ما د را ن و خو ا هرا ن ما که ا مرو ز د رجا معه خو د کمی ا حسا س سبک حا لی و آ زا د ی میکنند با ید پیش ا زهمه ا زشخصیت جا ودا نه

 مزا ری ممنو ن ومتشکر با شند و برا ی رسا نید ن پیا م مزا ری که

 ا ز آ د رس حقیقی و وا قعی د ین بیا ن گر دیده تلا ش و مبا رزه نما یند و قد ر شنا س تلا شها وا قدا ما ت ا نسا نی ا ونسبت به سرنوشت وحقوق    آ نها با شند.

 من ا مروزد ریا زد همین سا لگرد شها د ت رهبرشهید ا ستا د مزا ری و فرا ر سید ن رو زهشتم ما رچ ر و ز جها نی ز ن ا ز زنا ن همو طن خو د میخوا هم که ا ند یشه و ا فکا ر د رخشا ن مزا ری را سر مشق مبا ر زا ت آ زا دی خوا ها نه و عدا لت طلبا نه خو د بسا ز ند که د ر مر حله حسا س ا مرو ز و هم فردای و طن که پیش رودا ریم ا فکا ر مزا ری برا ی زنا ن آ زا د ه و عدا لت طلب ما حا می قو ی  و مطمین به حسا ب می آ ید.

  چون ما هنو ز هم با ا ند یشه ها ی معوج ا فرا طی و تفریطی د رجا معه روبروهستیم فلهذا هنو ز به مزا ری وا ند یشه ها ی ا ونیا ز دا ریم

 شهید مزا ری به عنوا ن یک عا لم د ینی و مصلح شجا ع د ر زما نی

 ا ز حقو ق زن د فا ع کرد هیچ روشن فکرآ زا د ا ند یش نسبت بحرا نی بو د ن ا و ضا ع سیا سی و ا جتما عی توا ن مطرح کرد ن د فا ع و حما یت آ نرا ندا شتند ، یعنی مزا ری د ر زما نی حقو ق مسلم سیا سی و ا جتما عی زن را مطرح و بیا ن نمو د که د ر آ نو قت که نه کمیسیو ن حقو ق بشر دا شتیم و نه هم حکو مت ود ولت با ثبا ت که نورم ها ی د مو کرا سی را رعا یت میکر د و جها ن خا ر ج د ر ا فغا نستا ن حضو رکم ر نگ دا شت . د رهم چو ن شرا یط شهید مزا ر ی زنا ن را عملآ شر یک ا مو ر سیا سی و ا جتما عی نمو د ه و با شجا عت میگفتند: زنا ن میتو ا نند هم انتخاب کنند و هم ا نتخا ب شو ند.

 

 

 

 

 

 

 


May 28th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي